Kotva
Aktuality
Bakaláři

Školní program
Třídy

       

 

       

 

       

 

       

 

         

 

         

 

      

     

 

Kontakt

Základní škola Vítězslava Hálka
Odolena Voda

Školní 200
250 70 Odolena Voda

 

číslo účtu - škola
19-3990670217/0100

 

číslo účtu - jídelna
107-3096680277/0100

 

číslo účtu - Školní pokladna
115-4726530287/0100

 

IČ: 75031281

Tel: 283 971 282, 723 223 798
e-mail: reditelna@zsodolenavoda.cz
web: www.zsodolenavoda.cz

ID cwmmqe8

V příštích dnech vaříme

.

Mapa webu
A
A
A

Zítra celá země

Vloženo: 29.11.2019 | Autor: Jitka Predigerová | Zobrazeno: 111x | Upraveno: 2.12.2019 | Upravil: Marie Humhalová
Již v září jsme se my, žáci IX. B, na třídní schůzce rozhodli, že si připomeneme události 17. listopadu a využijeme nabídky Paměti národa na zážitkový workshop s názvem Zítra celá země.

Ten byl založen na principu jednoduchého hraní rolí účastníků z různých rodin, s různým společenským postavením, s odlišným politickým názorem, s náboženským zaměřením. Žáci dostali scénáře, které si nastudovali. Díky nim se aktivně zúčastnili událostí v listopadu 1989 a to jako středoškolští studenti ze třetího ročníku. O předvíkendových událostech v pátek 17 listopadu ještě vůbec nic netušili. Ovlivnil je až vysokoškolský student, který je ve třídě navštívil hned po víkendu v pondělí 20. listopadu a blíže jim osvětlil, co se vlastně odehrálo na Národní třídě během pátečního večera 17. listopadu. Přečetl jim několik základních studentských požadavků a požádal je o podporu. Vyzval je k protestu, ke studentské stávce, demonstraci, k vyjádření, že s danou situací prostě nesouhlasí.

Ve hře v rolích si naši žáci uvědomili, co prožívali jejich vrstevníci před 30 lety, jak chtěli přiložit ruku k dílu, jak chtěli demonstrovat a vyjádřit vzdor, jak se vzájemně semkli proti učitelce, jak se přestali bát, jak již nechtěli poslouchat výhrůžky, že si mají své jednání rozmyslet, aby mohli odmaturovat. Aktivity byly velmi přirozeně emotivní a logické mladým lidem. Chtěli činit a to okamžitě. Vše bylo dokreslováno dobovými filmovými a písemnými dokumenty.

V závěru workshopu pak proběhla diskuse, ve které lektoři žáky motivovali k tomu, aby naslouchali, aby se nestávali slepými ke svému okolí, aby se zajímali o život ve svém bydlišti, aby se seznámili s činností městského úřadu, zastupitelů, městským rozpočtem i činností různých komisí. Díky tomuto pak budou schopni lépe sledovat a rozumět politice státní a potažmo se pak lépe budou orientovat například v předvolební agitaci různých politických stran. Svoboda a demokracie to je i volební právo. To bohužel v současnosti využívá pouze třetina právoplatných voličů.

A jak na žáky zapůsobil zážitkový workshop?

Tento workshop mě moc bavil. Nebyl jako ostatní, formou pověz mi, co víš, a já tě opravím. Dostali jsme papíry s rolemi lidí, kteří opravdu zažívali 17. listopad, víc se do příběhu vžít. Do těchto aktivit se zapojila hrdě celá třída, což není moc časté a přišlo mi, že je to i bavilo. Za mě to byl jeden z nejlepších workshopů.

Mně se to dost líbilo, bylo to hodně zajímavé, jak ty informace, co nám lektoři podávali, tak ten způsob, jakým nám je předávali. Nejvíc mě bavila ta hra na třídu, jak nám rozdělili role postav a my je museli hrát, i když jsme s jejich vlastnostmi a názory třeba nesouhlasili.

Workshop byl velmi poutavý. Způsob, jakým byl provedený, byl originální a to se mi líbilo. Oba dva lektoři byli moc milí a sympatičtí. Mám moc ráda divadlo, takže z toho jsme si mohli jednu z rolí zahrát, jsem byla nadšená. Udělali to tak, abychom se do situace vžili.

Je zajímavé slyšet a vidět názory lidí, kteří to skutečně prožili. Vidět to odhodlání lidí bojovat za správnou věc. Snaha zapojit všechny byla také pěkná. Snažit se přijít na to, co si naše postavy myslí, jak se zachovaly a to jen z krátkého scénáře.

Hrozně se mi líbila aktivita, kde lektoři přišli převlečení za učitele a ředitele. Mohl jsem prožít, jak to bylo ve škole před 30 lety. Děkuji.

Měli vymyšleny zajímavé aktivity. Ty role se mi líbily nejvíce, i když jsem si zezačátku nebyla moc jistá. Byli to milí lidé a dobře se s nimi komunikovalo a měli zajímavé názory. Na začátku projektu jsme si dělali historickou osu, kterou jsme si upřesnili. To mi přišlo zajímavé, i když jsem mnoho skutečností vůbec nevěděla. Na konci to zase bylo více o zamyšlení a dojemnější, jak nám pouštěli písničku Pro Martu.

Bavilo mě hrát roli středoškoláka. Myslím, že většina mých spolužáků se velmi dobře vžila do role.

Když jsme se všichni postavili proti učitelce a chtěli stávku, měla jsem úplně husí kůži. Je úžasné, jak jsme se všichni spojili za jednu věc a stáli si za ní. Je pravda, že v síle je jednota.

Šla bych do ulic a protestovala, protože by se mi nelíbil celý ten režim. Myslím si, že jak se muselo říkat soudružko a soudruhu učitelko, tak bych to nechtěla říkat, protože pro nás je lepší oslovovat paní/pane učiteli.

Přestože jsem se s nikým o tom nebavila, tak jsem získala díky ukázkám spoustu nových informací, které mě donutily se nad událostmi zamyslet. Zamýšlela jsem se nad tím, jak ti lidé to neměli vůbec jednoduché. Dnes je úplnou samozřejmostí, že každý má právo na svůj názor. Děkuji, že jsem se mohla setkat s takovou krásnou akcí.

V některých situacích jsem se cítila, jako bych tam byla.

Bavilo mě, jak jsme měli zavřené oči a do ticha jsme říkali svoje myšlenky, ale myšlenky té postavy, kterou jsme hráli. Vžít se do té role bylo pro mě docela těžké, protože jsem s ní neměla nic společného.

Určitě jsem se z projektu naučila víc než jen čtení textu z učebnice. Videa, které pouštěli, mě donutily o sametové revoluci přemýšlet a snažit se pochopit lidi z té doby i jejich názory.

Jsem rád, že lidé v roce 1989 protestovali a stávkovali, protože právě teď žijeme svobodně s možností volby.

Žáci IX. B a paní učitelka J. Predigerová

fotogalerie bude doplněna později